Programvare

Trionic 5 - Trionic 7 - Trionic 8

Se deg ikke blind på antall hestekrefter! Programvaren i motorstyringen er avgjørende for at motoren skal ha et godt liv, i år etter år.

MGMotor programvare gir ekstra krefter til din Saab turbomotor, med motorens elektroniske sikkerhetsnett i behold! Hvert program settes opp etter dine ønsker, innenfor det en original motor og kringliggende komponenter tåler. Til dette brukes allerede ferdig utførte kalibreringer fra firmaets programvarebibliotek. Dersom kalibreringer til din modell ikke finnes i biblioteket, kan de utføres på din bil uten ekstra kostnad. Ved kalibreringene legges det vekt på kjørbarhet og sikkerhet for at motoren skal få et langt og godt liv. Alle sikkerhetsfunksjoner som ligger i original programvare vil fortsette å fungere som tiltenkt ved installasjon av trim fra MGMotor.

Ecu

MGMotor leverer pr i dag programvare til følgende modeller med bensin/BioPower motor:

1994-1998 Saab 900 turbo

1994-1998 Saab 9000 turbo

1999-2000 Saab 9-3 turbo med Trionic 5

Pris: 2.625,- inkl mva.

 

1998-2010 Saab 9-5

MY98-00 2,0t med grønne dyser 150 hk -> 200 hk/330 nm

Øvrige 2,0t 150 hk -> 210 hk/330 nm

2,3t 170/185 hk -> 220 hk/340 nm

2,0t og 2,3t krever bytte til NGK BCPR7ES-11 tennplugger

For øvrige varianter, ta kontakt.

 

2000-2002 Saab 9-3 med Trionic 7

2,0t 150 hk -> 210 hk/330 nm

Krever bytte til NGK BCPR7ES-11 tennplugger

Trim til Aero og Viggen i flere varianter avhengig av hardwareendringer, ta kontakt.

Pris: 3.750,- inkl mva.

 

Noen ønsker en ekstra styreboks for å kunne beholde originalboksen, og ha mulighet til å bytte tilbake til original.

Pris for ekstra styreboks T7:  1.000,- inkl mva

 

2003-2011 Saab 9-3 turbo FWD og XWD med Trionic 8

2003-2006 1,8t og 2,0t -> 200 hk/330 nm

2007-2011 1,8t og 2,0t -> 210 hk/330 nm

2003-2011 2,0T Aero -> 240 hk/350 nm

2008-2011 2,0T Aero XWD -> 240 hk/360 nm

Pris: 3.750,- inkl mva.

 

Dette er trim som utføres på originale motorer med original utrustning, eller mindre modifikasjoner som større eksosanlegg, turbolader fra Aero utgave eller lignende. Ønsker du programvare til en mer modifisert motor, se under fanen "Individuell mapping".

Prisen inkluderer kontroll av motorens sensorikk og innsugssystem før trimmingen utføres. Oppdages feil i forbindelse med kontroll, inkluderes enkle utbedringer. For en slik kontroll benyttes Tech 2, og trykksetting av innsugssystemet utføres ved mistanke om lekkasje. Etter trim utføres alltid avlesning av styresystemets parametre under drift, for å være sikker på at motoren kjører korrekt og yter det den skal. Kontrollen foregår med kunden til stede, og man kan få tips om hva man selv kan følge med på videre i forbindelse med vedlikehold. Total arbeidstid som inkluderes i prisen begrenses til 2 timer.

En slik kontroll er viktig for at motorstyringen skal fungere korrekt og for motorens ve og vel. Du som sjåfør vil ikke alltid merke mindre feil, men de kan være kritiske for en trimmet motor.
En betydelig andel av bilene som har blitt kontrollert og trimmet hos meg har hatt feil på innsugssystem og sensorikk, selv om bileier tror at alt er i orden. Dette dreier seg i all hovedsak om falskluftlekkasjer som kan være vanskelige å finne, lekkasjer i bremsekraftforsterker og luftmassemålere som ikke lenger måler korrekt. Slike feil passerer ofte ubemerket gjennom service og feilsøking på verksted.
I noen tilfeller har jeg fått inn motorer for oppbygging etter havari, der det er tydelig at slike feil har forårsaket havari på motor og/eller turboaggregat.

Det gjøres oppmerksom på at enkelte modeller krever bytte av tennplugger ved effektøkning, dette kan utføres i forbindelse med kontroll før trimming.